Stručnjaci tvrde da je naše potkalničko
Prigorje svojevrsna "crna rupa" na etnokoreološkoj (op. a. etnokoreologija je znanstvena disciplina
koja se bavi izučavanjem folklornih plesova) karti Hrvatske.
Da je ta tvrdnja točna, uvjerili
smo se i sami ovih godina otkako postoji naš KUD "Prigorec". Upravo
zbog nedostatka stručnih istraživanja o folklornoj baštini, bili
smo prisiljeni sami istraživati kako se nekad pjevalo i plesalo u
našem kraju, a također i kakve su se nošnje nosile.
Sigurni smo da još nismo iskopali sva blaga iz škrinja naših mještana,
a o svemu što smo do sada otkrili pročitajte u nastavku, no, prije
toga nekoliko općenitih napomena o nošnji.
/Ana-Marija Petric/
OPĆENITO O NARODNOJ NOŠNJI
Pod pojmom narodna nošnja obično se podrazumijeva tradicijska nošnja
stanovništva ruralnih područja. Svojim izgledom ona govori o pripadnosti
određenom kraju, kvaliteti života, bogatstvu običaja nekog naroda,
nacionalnom identitetu, pa čak i bračnom statusu.
Osim što je štitila od hladnoće, služila je za ukrašavanje i uljepšavanje,
za pokrivanje zbog stidljivosti, a neki dijelovi odjeće ponekad su
služili i kao zaštita od uroka.
Narodna nošnja našeg područja po svom izgledu odgovara tipu nošnje
panonskog područja. Unatoč mnogobrojnim razlikama, unutar panonske
zone, određene pravilnosti ipak postoje. Karakteristična je upotreba
bijelog domaćeg tkanog platna za izradu nošnji. Takvo se platno tkalo
od lana, konoplje i pamuka u tkalačkom stanu.
Temeljni dijelovi ženskog ruha su oplećak
(opleće), rubača i fertun,
dok se muška nošnja sastoji od košulje i gaća.
Karakteristično za nošnje panonske zone je i to što se takva odjeća
od bijelog platna uglavnom nije krojila, nego je oblikovana spajanjem
tkanine po rubovima, te dodatnim nabiranjem kako bi dobila željeni
izgled.
U Hrvatskoj, pa tako i u našim krajevima narodna, nošnja svakodnevno
se nosila do sredine 20. stoljeća. Na nekoliko fotografija u posjedu
križevačkog muzeja dokumentirano je da su seljaci iz obližnjih sela
u grad još 50-tih godina 20. stoljeća dolazili u svojim bijelim narodnim
nošnjama.
Postojala je radna narodna nošnja i svečana narodna nošnja.
Najznačajnije razlike vidljive su na oglavljima žena i djevojaka.
Uz tradicijsko odijevanje, način češljanja i oglavlje predstavlja
status i životnu dob nositelja, te upućuju na lokalnu, nacionalnu
i vjersku pripadnost. Kosa je uvijek morala biti uredno počešljana
i zaglađena uz glavu. To se postizalo kombinacijom šećera i vode
kao najboljeg učvršćivača za kosu.
Djevojke bi imale ispletenu pletenicu ili dvije s mašnama na kraju
pletenica. Kosa je bila razdijeljena po sredini na jednu i na drugu
stranu.
Udana žena također bi raščešljala kosu na sredini glave, zagladila
je šećerom i vodom te na nju stavila paculicu - malenu izvezenu kapicu
koja se nosila svaki dan. Oglavlje mladenke bilo je posebno raskošno.
U želji da očuvamo narodnu baštinu, razgovarali smo s brojnim starijim
mještanima, pregledali njihove škrinje, i na temelju tih kazivanja,
pregledavanja i uspoređivanja nošnji, u nastavku ćemo pokušati opisati
najvažnija obilježja ženske i muške narodne nošnje na području potkalničkog
Prigorja.
ŽENSKA NARODNA NOŠNJA POTKALNIČKOG PRIGORJA
Ženska narodna nošnja sastoji se od slijedećih elemenata: oplečka,
lajbeca, sponjače, rubače, fortuna, pokrivala za glavu, obuće i modnih
dodataka.
Prvo ćemo opisati svečanu, a potom radnu nošnju.
Svečana ženska nošnja
Opleček (naš termin za oplećak) je gornji dio ženske
narodne nošnje. Žene su ga oblačile prije rubače, tako da ga mogu
zapasati, da što urednije izgledaju.
Na prvoj slici je oirginalni opleček, Jane Orehovački (rođ. 1890.
godine), iz sela Orehovec.
Dok je na drugoj slici originalni opleček, Jane Gajski (rođ. 1900.
godine), također iz sela Orehovca.
Opšiveni rubovi su originalni, ali su zbog izblijeđenosti konca obnovljeni
2009. godine.
Lajbec je također dio gornje nošnje. Lajbec prikazan na lijevoj
fotografiji, pronađen je u selu Bogačevo kod Mare Mikec (rođ. 1929.
godine). Ona je lajbec nasljedila od svoje mame, pa pretpostavljamo
da je lajbec star preko 120 godina.
Posebnost ovog lajbeca je da je ukrašen s puno sitnih gumbića. Po
kazivanju vlasnice žene su znale prišiti i preko stotinu gumbića
kao ukras.
Desna fotografija je replika načinjena po originalom lajbecu Mare
Mikec.
Lajbec na ovim fotografijama potječe iz sela Fodrovec.
Jedna naša članica je u dobi od četiri godine, ovakav lajbec nosila
na svatovima kao kljencerica.
Križni rubec bio je sastavni dio ženske zimske nošnje,
ali nosila su ga i djeca. Bilo ih je u raznim bojama i različitih
debljina. Rubci prikazani na slici stari su i preko 100 godina.
Iz kazivanja Marije Kos (rođ. 1943. godine), saznajemo da su žene,
osim križnih rubcov, nosile i kapute koji su od struka išli u širinu,
a oko vrata imali su našivene cvjetne uzorke.