Plesovi
iz Svetog Petra Orehovca
Prije nego što opišemo plesove koje plešemo u KUD-u
Prigorec, nekoliko uvodnih rečenica o plesu općenito.
Ples je u svojim najranijim oblicima bio sredstvo
komunikacije, obrednih i magijskih običaja, služio je za dozivanje
kiše, za zaštitu ljudi, životinja i usjeva od kojekakvih bolesti
ili nevolja.
Kroz povijest ples je bio i statusni simbol određenog
društvenog sloja. Trgovci, rudari, kovači, krojači, mornari, okupljeni
u svoje cehove imali su svoje plesove. Aristokracija je imala svoje
plesove, a građanstvo i seljaštvo svoje.
Do današnjih dana plesovi su prošli kroz nebrojene
transformacije i međusobno miješanje i prilagodbe.
Svakako treba pojasniti da naš kraj spada u takozvano
alpsko kulturno područje, odnosnu alpsku etnografsku zonu, koja za
razliku od panonske ili dinarske koje nas također dodiruju, ima svoja
obilježja i karakteristike.
U nastavku slijedi opis nekih od najraširenijih
plesova u našem kraju, uz kraći opći opis njihovih karakteristika.
Prva tri predstavljena plesa su izvorni plesovi Svetog Petra Orehovca.
Ples Ritna migača
Ritna migača je izvorni ples našeg kraja. Pleše
se u paru. Izvodio se u raznim, prije svega zabavnim prilikama. Naš
KUD "naslijedio" ga je od KUD-a "Mladost" (djelovao
u Svetom Petru Orehovcu od 1984. do 1986.). Oni su ples prvi puta
izveli na Križevačkom spravišču 1984. godine, a na temelju kazivanja
članova obitelji Jug. Način na koji se pleše Ritna migača je jedinstven
i nije poznat ni u jednom dijelu Hrvatske kao takav. Pleše se u dvije
osnovne figure, u prvoj par usklađenim pokretima kukova i ramena,
držeći se, okreću se oko zamišljenje osi jako naglašavajući pokrete
stražnjice. U drugoj figure svi plesači na podiju uhvate se u kolo,
prime se rukama oko vrata, izrazito se nagnu naprijed i još jače
naglase pokrete stražnjice.
Ples Šepavac
Šepavac je u pravilu ples koji se izvodi u svatovima,
a izvode ga mladenci, odnosno, netom vjenčani mladi bračni par. U
tom plesu se isključivo želi dokazati da mlada nije ''šepava'' te
da je spremna prihvatiti sve izazove koji je čekaju u budućem zajedničkom
životu. Ples je dobio naziv po naglašenom spuštanju (šepanju) na
nozi na kojoj je težište tijela. Ples se pleše u kružnici, dok je
jedan par u njoj (mlada i mladenac). Tijekom plesa barjaktari su
običavali podizati suknju mladenki i svijetliti lampašem (fenjerom)
da se bolje vidi da mlada nije šepava. Šepavac je izvorni ples, a
pleše se na melodiju Ritne migače.
Ples Šustar
Šustar je tipičan primjer plesa koji je iz gradske,
prenesen u ruralnu sredinu. Naime ples Šustar, je u svom izvornom
obliku cehovski ples, u kojem plesači mimikom pokazuju radnje koje
izvode određeni obrtnici. Često se kod ovakvih plesova u novoj sredini
dodaju novi plesni elementi, izmijeni se glazbena tema, i prilagođava
se izvedbenim mogućnostima novih izvođača, te je u stvarnosti toliko
različit od originalnog predloška da ga možemo smatrati posebnim
plesom. Našu verziju Šustara saznali smo iz kazivanja Josipa Šatraka,
starijeg koji je ples vidio u selu Orehovcu, kao mali dječak. Ples
su plesali mladići koji su žestokim udaranjem nogu htjeli dokazati
da su spremni za ženidbu. Mladići su znali ples plesati i u svatovima
kako bi se dokazali pred djevojkama.
Ples Tri koraka
Tri koraka je ples koji se u paru izvodi u raznim
prilikama. Porijeklom je s engleskih dvorova, te se u izvornom obliku
zove "sir Roger". Kod nas ga valjda zato i zovu "siroče" ili "sirota".
Vjerojatno je postao popularan diljem Europe, u raznim varijantama,
zbog otmjenog držanja plesača.
Ples Tropača
Tropača je se izvodi u paru, a pleseči međusobnim
pljeskaju (tropaju) dlanom o dlan. To pljeskanje simbolizira cjenkanje,
odnosno pogađanje, dogovoranje na sajmu ili slično. Poznatiji je
u susjednoj panonskoj plesnoj zoni gdje se za razliku od naše trodijelne
varijante izvodi kao ples u dva dijela.
Ples Most
Most je ples još poznat kao "suhi most", "podmostec" ili" trdi" most.
Neopravdano ga u novije vrijeme zovu i "kaubojcem". Plesači
u parovima, na različite načine sagnuti prolaze ispod podignutih
spojenih ruku drugih plesača iz suprotnog smjera, te također na različite
načine izmjenjuju uloge (jedni gore, drugi dolje i slično) danas
se pleše čisto u zabavne svrhe, dok su plesovi ovakvog tipa u starija
vremena bili obavezni dio obrednih i svatovskih prilika.
Ples Rašpa
Rašpa se pleše u paru. Za taj se ples sa sigurnošću
ne može reći je li došao iz Meksika, ili smo ga mi izvezli u Meksiko,
jer je i tamo poznat pod nazivom "La Raspa", i izvodi se
u prvom dijelu uz gotovo identičnu glazbenu temu i plesni obrazac.
Pretpostavlja se da su ga plesali mornari austrougarske mornarice
iz naših krajeva, koji su služili u službi nesretnog Maksimilijana,
cara Meksika, brata austrougarskog cara.
Ples Sitna kiša
Sitna kiša je po svom obliku i načinu izvođenja
(a capela, bez glazbe) definitivno najstariji ples. Po svom porijeklu
je iz dinarske plesne zone i do današnjih dana izvodi se iz gotovo
magijskih, odnosno obrednih pobuda. Izvode ga isključivo djevojke,
plešući vrlo jednostavan plesni obrazac uz pjevanje istoimene pjesme.
Ples Sunce shaja
Sunce shaja je ples koji se pleše po jednostavnom
plesnom obrascu: lijeva-dva-tri-četiri, desna-dva-tri-četiri uz lagane
titraje cijelog tijela. Izvodi se ujutro, drugog dana svatova, kad
se mlada oprašta od svojih roditelja i odlazi u svoj novi dom.
Ples Coprnica
Coprnica je inačica plesa koji se izvodi u raznim
krajevima alpske, ali i panonske plesne zone. Osnovni oblik je trojka,
dakle muškarac u sredini i dvije žene, po jedna sa svake strane.
Izvodi se ritmičkim gibanjem u sporijem dijelu naprijed, nazad, vrtnjom
naizmjence s jednom, pa zatim s drugom plesačicom.
/voditelj KUD-a Josip Šatrak; predsjednik KUD-a
Antun Petric/ |